W okresach przejściowych między porami roku organizm jest wyjątkowo osłabiony. Bywa, że człowiek czuje ogromne zmęczenie i zniechęcenie. Warto szczególnie wtedy zadbać w diecie o składniki, które budują odporność. Przy okazji poprawią też koloryt skóry i samopoczucie.

Nie omijajmy czosnku szerokim łukiem



Czosnek ma właściwości bakteriobójcze i jest naturalnym antybiotykiem. Możemy przyrządzić z niego pyszną i zdrową sałatkę. Wystarczy najdrobniej posiekać 5 dużych ząbków czosnku, dodać do nich 2 łyżeczki płynnego miodu, delikatnie przyprawić imbirem lub pieprzem Cayenne. Potem należy odstawić całość w ciemne i chłodne miejsce na pół godziny. Gotową sałatką można posmarować kromki ciemnego pieczywa z masłem. Doskonałym dodatkiem do takich kanapek jest świeżo zaparzona, mocna herbata z cytryną. Aby zniwelować czosnkowy zapach możemy posypać chleb natką pietruszki, czyniąc posiłek jeszcze zdrowszym.

Polubmy warzywa strączkowe



Groszek i fasola są bogatym źródłem rozmaitych witamin i mikroelementów. Wbrew obiegowej opinii nie muszą powodować wzdęć, jeśli je odpowiednio przygotować. Poprzedniego dnia wieczorem opłukany groszek zalewamy w garnku zimną wodą, posypujemy obficie kminkiem i zostawiamy na noc. Gotujemy w tej samej wodzie, aż dostatecznie zmięknie. Jeśli dodamy go do zupy ziemniaczanki (marchew, pietruszka, seler, ziemniaki i odrobina masła), to otrzymamy pyszną i lekkostrawną grochówkę.

Ukisić na zdrowie



Mnóstwo witaminy C zawierają kiszonki. Najpopularniejsze i najchętniej jadane to oczywiście kapusta kiszona i ogórki kiszone. Do mniej znanych należą buraki, marchew, a nawet kalafior. Jeśli kisimy w słojach to dodatkowo bardzo zdrowy i smaczna jest zalewa ogórków kiszonych i odciśnięty sok z kiszonej kapusty. Należy jedynie pamiętać, że taki „sok” spożywamy jedynie w ciągu 24h od otwarcia słoika.

Bomby witaminowe



Smacznym źródłem zdrowia są wszelkiego rodzaju soki owocowe i warzywne. Każdy może tu znaleźć coś dla siebie. Warto zainwestować w wyciskarkę do owoców i przygotowywać je samodzielnie. Marchewkowe dodadzą naszej skórze kolorytu, a ich regularne picie wspomoże piękną opaleniznę latem. Nie zapominajmy też o sokach buraczanych. Pomagają uzupełnić niedobory żelaza i zapobiegają anemii.